Cròniques

L'Strenes Urbana trepitja fort al ritme de Mushka i Figa Flawas

El nou festival va celebrar ahir a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm la primera edició

Hi van actuar altres artistes com Flashy Ice Cream, Scorpio, Lal'Ba, Lildami o Sofia Gabanna

| 14/05/2023 a les 14:15h

Figa Flawas i Mushka al Strenes Urbana
Figa Flawas i Mushka al Strenes Urbana | Gaspar Morer
Ja fa un temps que s'evidencia un cert canvi de paradigma en l'escena del pop en català. El mestissatge i la fusió, que tant èxit va aconseguir anys enrere, ja no ocupa l'espai hegemònic del mainstream i ara han emergit amb força nous artistes categoritzats en aquesta àmplia etiqueta de la 'música urbana'. Per a donar visibilitat a tota aquesta escena, el festival Strenes va celebrar ahir la primera edició de l'Strenes Urbana a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm, on noms com Figa Flawas, Mushka, Lildami, Flashy Ice Cream, Lal'Ba, Scorpio o Sofia Gabanna van presentar per primer cop els nous discos i senzills en directe.

Després de les actuacions al migdia dels barcelonins Neisha i Alexander Chaffardet 'Ceaxe', la primera actuació de la tarda va ser la de Scorpio a l'escenari Moll d'envasat. L'exconcursant d'Eufòria, va repassar extensament el seu nou disc Antares (Delirics, 2023), amb cançons com "A la q jo", "Doin it" i les intimistes "Sayonara" o les cançons de desamor "Naufraga" o "Volarem alt". Un dels moments més estel·lars de l'actuació va ser "iPhone 30", amb la també exconcursant d'Eufòria Llum sobre l'escenari.
 

Scorpio a l'Strenes Urbana Foto: Gaspar Morer


Amb espectadores de luxe com les actuals concursants d'Eufòria Elena i Emmi, Scorpio va deixar un sorprenent medley, on lluny de repassar les versions que va fer al concurs de talents, va recuperar algunes de les seves cançons més icòniques de la infantesa: "Antes muerta que sencilla" de María Isabel, "Las Divinas" de Brenda Asnicar i inclosa en la sèrie Patito Feo, i "Superesmorza" del Super3. Per cloure l'actuació va deixar la discotequera "Ya no" i el senzill "Deja vu".

Mentrestant, a l'escenari interior de la sala de màquines, Bounce Twice presentava el  nou EP Bounce Ur Booty (Delirics, 2023), que va veure la llum aquest divendres. A cop de bases de hip-hop, dembow i drill, el duet format per Lil Aiden i Efren Kairos va oferir un directe ballable i que va abastar diferents estils urbans.
 

El públic de l'Strenes Urbana Foto: Gemma Martz


De nou al Moll d'envasat, va ser el torn de Flashy Ice Cream. El duet de Sabadell va fer gala dels seus darrers èxits més celebrats en què les seves sonoritats urbanes s'han apropat al pop i a les lletres festives. Cançons com "Estiu perfecte" (cançó de l'estiu d'iCat l'any passat), "Coco" -gravada en col·laboració amb The Tyets-, la celebrada "Bona vida", que va comptar amb Mushka sobre l'escenari, i la batxata "Quan em tornes a mirar" van animar de valent un públic que cada cop s'anava fent més nombrós i més entregat als diferents artistes que anaven actuant.

Quan Flashy Ice Cream arribava a la recta final de la seva actuació, Mama Dousha engegava la seva actuació a l'altre escenari. El barceloní Bruno de Fabriziis, exconcursant del Sona9 2021, va ser una de les propostes més contrastants de tot el festival, tal com va demostrar el fet que va ser l'únic dels artistes que es va penjar una guitarra en tota la jornada. Amb una sonoritat molt arrelada al pop de butxaca, el barceloní va recuperar cançons del seu primer disc Dos peces de fruita (autoeditat, 2020), com "Liam liam" o "Canela" -dedicada a la seva gata-, i també va tocar "Rikiti", el seu darrer senzill i en què el cantant va imprimir una gran força escènica.
 

Figa Flawas a l'Strenes Urbana Foto: Gaspar Morer


La pluja arribava i després d'una breu demora, també arribava el concert de Figa Flawas. Els flamants guanyadors del Sona9 van oferir un nou directe que va entusiasmar de valent al públic. "Culet", "Secr3t" -que va comptar amb la col·laboració de Julieta- i una versió makina de Shin Chan van deixar el llistó ben alt del directe des d'un bon inici. Com no podia ser d'una altra manera, tampoc hi va faltar el nou senzill "Diabla", publicat aquest passat divendres amb la col·laboració de Mushka i que van reeditar plegats en directe. La recta final de l'actuació va deixar els seus hits més celebrats: "Xuculatina", adornada amb pirotècnia; l'aclamada batxata "Mussegu", que va encendre tots els mòbils per immortalitzar el moment; "La tabarra" i "Que no s'acabi".

Mentre DJ Trapella seguia animant el Moll d'Envasat amb les seves sessions tropicals i ballables, a la Sala de Màquines tornava la música amb Lal'Ba, que presentava el seu nou disc No hi ha dies dolents (PromoArts Music, 2023). Amb un directe renovat, el trio d'Olesa de Montserrat va mostrar el seu viratge cap al pop sintetitzat i que abandona en bona part els estils urbans de les seves primeres cançons.

Cap a la meitat de l'actuació de Lal'Ba, el públic es va traslladar de nou a l'exterior per a sentir a Irma Farelo 'Mushka', qui malgrat haver fet pocs concerts ja s'ha convertit en tota una icona per a les generacions més joves. La maresmenca -i germana de Bad Gyal- va presentar-hi el seu primer treball discogràfic, Tas loko mixtape (autoeditat, 2023), on van sonar cançons com "Sembla mentida", "Los 15 (pq estás triste) o "Punt de mira", amb Blau i Jovedry.
 

Mushka a l'Strenes Urbana Foto: Gemma Martz


Tampoc hi va faltar (de nou) "Bona vida" amb Flashy Ice Cream, a qui Mushka va agrair que pensessin en ella quan tan sols tenia tres cançons publicades, o una cançó inèdita melancòlica de la qual no va desvelar-ne el nom. L'alt contingut emocional del concert va fer que la maresmenca qualifiqués el concert com d'un aquells que se'n recordarà d'aquí a molts anys i també va agrair el suport de les seves persones més properes, com la seva família o el productor Roots.

Els concerts de l'argentina establerta a Barcelona Sofia Gabanna i el terrassenc Lildami van posar el punt final a una primera edició de l'Strenes Urbana que demostra que hi ha una nova escena amb nous referents, inquietuds, formes de fer música i que té un públic molt jove entregat a la seva música. Aquest fenomen, que cada cop s'apropa més al pop a través de bases, sàmplers, autotune i influències llatines, no fa més que créixer i deixa la porta oberta al fet que noms com Mushka i Figa Flawas acompanyin en un futur a The Tyets com a alguns dels artistes més escoltats de la música mainstream en català. Això em porta a preguntar-me fins a quin punt parlarem d'aquesta nova escena com a 'urbana' i no la denominarem simplement com 'el nou pop català'. Tan sols el temps dirà.
Especial: Cròniques
Arxivat a: Enderrock, Antiga Fàbrica d'Estrella Damm, Figa Flawas, Mushka, cròniques, Strenes Urbana

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.