actualitat

10 anys de música independent

La plataforma Verkami ha celebrat una dècada d’història amb una gran recaptació destinada a iniciatives culturals

| 22/04/2020 a les 10:30h

Mireia Vives i Borja Penalba
Mireia Vives i Borja Penalba | Juan Miguel Morales
La plataforma de micromecenatge Verkami, creada pel mataroní Joan Sala i els seus fills, Adrià i Jonàs, ha celebrat deu anys en funcionament amb una recaptació de 40 milions per a 7.723 iniciatives culturals. La gran majoria han estat de l’àmbit musical, un total de 2.606 projectes que han fet realitat el somni d’artistes emergents amb un 81% de casos d’èxit destinats a gravar i promocionar els seus treballs.

La música és la disciplina majoritària que dona resposta a les iniciatives que busquen finançament a les xarxes. Una tercera part dels projectes que troben solució a Verkami (34%) són musicals, i sobretot d’artistes emergents. En els 10 anys de funcionament de la plataforma, des del desembre del 2009, les 3.214 propostes musicals presentades han assolit un 81% d’èxit, de manera que s’han recaptat 9,5 milions d’euros per a 2.606 projectes. Tot i que hi ha microfinançaments amb diferents tipus de pressupost, uns de més modestos i altres més ambiciosos, la recaptació mitjana ha estat de 3.664 euros per projecte. Això vol dir que hi ha hagut 286.796 mecenes que han fet aportacions de 33 euros pel cap baix. El projecte més exitós ha estat el concert #primaveravalenciana a favor dels estudiants processats el 2013, que va aconseguir 41.000 euros; seguit del disc de Mayte Martín, Tempo rubato (Satélite K, 2018), amb 36.267 euros.



Per gèneres musicals, el pop-rock lidera el rànquing de projectes, però també hi ha un gran volum dedicat a la cançó d’autor i el folk, seguit de músiques urbanes, la clàssica i l’electrònica. Verkami no només ho fan servir músics que es volen donar a conèixer, sinó que també l’utilitzen artistes de renom i amb trajectòria consolidada, com per exemple Mireia Vives i Borja Penalba, que van recaptar 25.605 euros per gravar i publicar Cançons de fer camí (Bureo, 2019), gràcies a 536 petits mecenes. Miquel GilGeometries (Temps Record, 2019)– i Meritxell GenéSa tanca d’allà dins (Khlämør Records, 2020)– també han finançat els seus discos amb l’aportació econòmica dels seguidors, que en tots els casos tenen recompenses segons l’aportació, que van des de discos signats fins a entrades a concerts exclusius, marxandatge o concerts privats.


Verkami va néixer a imatge d’altres plataformes que ja funcionaven als Estats Units, i és una bona eina per fer efectius projectes artístics i culturals. La fórmula és ben senzilla: suport econòmic a canvi d’una recompensa, en funció del que aporti cada col·laborador, amb la cessió del 5% pels serveis de gestió. La plataforma posa en contacte creadors i públic que, a partir de petites aportacions, pot finançar i fer realitat els projectes.

El reconeixement de Verkami ha estat imparable i al llarg de 10 anys ha recaptat 40 milions d’euros per a la cultura; ha fet realitat 7.723 projectes a través de les aportacions d’1,1 milions de mecenes. Cal destacar que la plataforma va batre el rècord europeu de micromecenatge amb el documental L’endemà (2014) de la productora i directora Isona Passola, amb 350.000 euros. La iniciativa de la família Sala ha rebut premis com l’e-Culture & Tourism dels World Summit Awards, promoguts per Nacions Unides.
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, actualitat, 10 aniversari, verkami

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.