Els primers concerts de la jornada han arribat una mica abans del migdia, com ha estat el cas del de Renaldo & Clara al preciós Tossal de Carrassumada, a Torres de Segre, des d'on es podia contemplar la floració de les plantacions i la majestuosa Seu Vella de Lleida en el fons de l'horitzó. L'artista lleidatana actuava a la seva pròpia comarca, però els aiguats que han caigut arreu de Catalunya al llarg de la passada nit han fet penjar d'un fil el concert pràcticament fins a última hora. Afortunadament, però, la sort s'ha aliat amb l'artista i ha pogut presentar el flamant darrer disc La boca aigua (Primavera Labels, 2023), que aquest dijous 14 de març serà guardonat amb el Premi Enderrock al millor disc de l'any per la crítica a la XXVI Gala dels Premis Enderrock. Al llarg de l'hora i quart de concert, Clara Viñals i el seu quartet -format per bateria, baix i pads- han trepitjat sobre segur i han ofert una proposta sòlida i molt ben apamada que no ha distat gaire quant a repertori del que va oferir al gener a la sala Apolo de Barcelona.
Renaldo & Clara al Cruïlla Baix Segre (09/03/2024) Foto: Sergi Núñez
L'actuació ha arrencat amb temes com "Trobo a faltar", i "Finestra" -de l'aclamat disc de 2020 L'amor fa calor (Primavera Labels)-, que ha demostrat que Viñals no només és una excel·lent compositora de cançons de pop, sinó també una gran intèrpret amb un solo de guitarra ben rodó. El directe ha seguit amb més tonades com la radiofònica "Globus", "Història" o el tema més ben trobat de La boca aigua: "El riu", en què Hugo Alarcón s'ha lluït en el control dels pads. També mereix menció especial la balada "Gira-sols", que Viñals ha interpretat tota sola a guitarra i veus. De fet, ha estat l'únic tema que ha rescatat del ja llunyà debut Fruits del teu bosc (BankRobber, 2014), que precisament aquest passat dilluns es complien deu anys de la seva publicació.
Al tram final del concert, Renaldo & Clara ha optat per deixar alguns dels temes més destacats com el tall d'influència indie americana "Fent amics", "S'està millor al carrer" o els hits de L'amor fa calor: "Rodones", "Per fer-te una idea" o el tema del mateix nom. Sens dubte, el quartet lleidatà ha demostrat tenir una proposta amb personalitat pròpia i que sap enlluernar el públic tant en un format de vermut com el d'avui, com a plena nit en un macrofestival.
Renaldo & Clara al Cruïlla Baix Segre (09/03/2024) Foto: Sergi Núñez
EL PIANO DE CLARA PEYA ES DESGLAÇA A AITONA
Ràpidament, el focus s'ha traslladat de Torres de Segre cap a la zona de zero de la festa de la floració: Aitona, que al migdia acollia el concert de Clara Peya i al vespre ha rebut les actuacions d'Albert Pla i Stay Homas. Encertadament, l'organització va anunciar ahir que traslladava el concert de Peya de l'exterior a l'interior d'un gran magatzem de fruita. Aquesta decisió ha resultat bàsica per la celebració del concert, ja que la temperatura anava a la baixa i les quatre gotes de pluja ja tornaven a fer presència.
La pianista empordanesa ha presentat en poc més d'una hora el seu darrer treball Corsé, que segons la mateixa artista, és una lloança a la imperfecció. Tot i que el disc d'estudi compta amb 13 cantants diferents, de la talla de Sílvia Pérez Cruz, Ferran Palau o Salvador Sobral, per al directe ha comptat amb la cantant mallorquina Aina Zanoguera i l'argentina Carmen Aciar, a més de Dídak Fernández a la bateria i Adri González als teclats.
Al principi, han destacat temes com "Les flors", on els arpegis de Peya han brillat amb llum pròpia; "Maldita mi imagen", que Aciar ha sabut fer-se seva i copsar un profund dolor malgrat que l'acústica de la nau fruitera no ha afavorit al màxim la seva expressivitat, o "Ángel caído", en què les dues veus s'han empastat de forma més que notable i ha culminat amb una outro a piano sol que ha demostrat els grans dots interpretatius de Peya. Entre d'aquests temes, Peya ha aprofitat per denunciar "el genocidi contra Palestina" i per a treure's la cotilla que duia posada argumentant que li molestava per tocar, tot i que ha assegurat que mai s'acabarà els corsés metafòrics que la limiten a nivell vital i personal.
El concert ha continuat amb més temes d'aquest darrer disc com "Vinetre Seco", "Abre la Luz -en què Zanoguera ha deixat diversos melismes de bella factura- o el tall més pop de tot el treball: "Sota les dents", originalment cantant per Leo Rizzi. Finalment, el concert ha acabat amb el tema que tanca el disc, "Nana para mí". Malgrat que no ha pogut sonar la inconfusible veu original de Sílvia Pérez Cruz, la banda ha fet un gran esforç per a combatre el gèlid fred d'Aitona i imprimir la gran emocionalitat que requeria la cançó, que, per descomptat, el públic ha agraït amb un fort aplaudiment final.
Clara Peya al Cruïlla Baix Segre (09/03/2024) Foto: Sergi Núñez