Una de les millors actuacions que vam poder veure a la passada Fira Mediterrània va ser la presentació del nou disc d'
Evo,
Eva (Songsurfer, 2012), a la Seu manresana. Entre gruixudes parets medievals i altíssimes voltes de creueria, el que vam poder escoltar ho podríem definir com a música antiga i avançada. La toquen uns músics vestits de negre rigorós, encapçalats per l'aventurer del so
Efrén López que, com el cantant
Iván López, lluïen per a l'ocasió caçadores de cuir. Jo juraria que quan van baixar de l'escenari al final del concert vaig sentir soroll de cadenes metàl·liques, però això podria ser pura suggestió.
El que és inqüestionable és que han fet un disc esplendorós per molts motius.
Efrén ha pres materials dels trobadors i peces dels segles XII a XIV, però no ho ha fet amb ànsies reconstruccionistes ni amb cap ampul·lositat acadèmica. Ho fa com qui pren una cançó de
Led Zeppelin, i a partir d'aquí hi aboca feina i talent. El quartet titular d'
Evo es completa amb la sorprenent veu d'
Iván López (una veu plena de força i coratge, que sona entre valenta i naïf i que sembla sorgida de la joventut dels segles) i la varietat instrumental que aporten
Míriam Encinas i
Laia Puig: dolçaina, gaida, tsambouna, panderos, etc. I per si fossin pocs instruments aquests, a Manresa anaven reforçats amb la viella de
Pau Marcos.
Eva és un disc per perdre-s'hi, i hi ha a més un detallet molt emotiu: tot el projecte està dedicat a
Maria Laffitte, la mare de
Míriam, de qui van aprendre, segons expliquen, no només algunes d'aquestes peces, sinó a "sentir amor real per aquesta música i el seu missatge, simbolisme i misteri".
Algunes fotos de
Carles Rodríguez de la presentació d'
Evo a la Fira Meditarrània, el passat 10 de novembre: